För boende

Att bo i bostadsrätt

I en bostadsrättsförening äger, ansvarar och förvaltar medlemmarna tillsammans föreningens fastigheter och tillgångar. Var och en ansvarar för sin lägenhet, men också för fastigheten och utemiljön. Som medlem i föreningen har man insyn i föreningens ekonomi och förvaltning av den gemensamma egendomen genom årsredovisningen.

En bostadsrättsförening har inget vinstsyfte utan drivs till självkostnad. Föreningens kostnader och utgifter delas av föreningsmedlemmarna och betalas som boendekostnad (månadsavgift). Som medlem har man möjlighet att påverka regler för boendet och bostandard genom att t.ex. begära att en viss fråga diskuteras på ett styrelsemöte eller genom att skriva en motion som tas upp på föreningsstämman.

En gång om året maj/juni hålls en föreningsstämma och då är du som medlem med och väljer styrelse bland medlemmarna. Har du intresse av att arbeta i bostadsrättsföreningen kan du bli invald i styrelsen, kontakta i så fall valberedningen. Som medlem kan du, som beskrevs ovan, lämna motioner till årstämman.

Under året sköts det löpande arbetet inom föreningen av styrelsen, som ansvarar för den tekniska driften samt den ekonomiska förvaltningen av föreningen.Huvudreglerna för föreningen, medlemskap och medlemsansvar är lag- och stadgebundna. Bostadsrättslagen, föreningens stadgar, ordningsregler och medlemsmötesbeslut är vad en medlem i föreningen förbinder sig att följa.

Tvätt

Föreningen har inget gemensamt tvätt utrymme utan varje lägenhet har egna tvättmöjligheter.

Förrådsutrymme

Alla lägenheter har tilldelats vinds- eller källarförrådsutrymme.

Innergård

På gården finns möjlighet att ställa cykel i uppställda cykelställ. Vänligen ställ cyklar som inte används så ofta i källaren istället. Vi hjälps alla åt att hålla vår innergård ren och fin. Det finns sopborstar tillgängliga i trapphusen. Planteringar låter göras regelbundet i rabatter och krukor. Vattna gärna när så behövs med den vattenslang som finns.

Städdagar/Gårdsdagar

Varje vår och höst brukar föreningen ha en städdag för att hålla ordning på gemensamma utrymmen. I övrigt gäller förstås för var och en att hålla rent efter sig.

Avfallshantering

På innergården finns två avfallskärl som är till för hushållsavfall. Det är inte tillåtet att slänga annat än hushållssopor i kärlen. För återvinning av glas, metall etc. finns det återvinningsstationer på Engelbrektsgatan. Miljöfarliga sopor skall lämnas till en återvinningscentral. Exempel på miljöfarligt avfall är datorer, tv-apparater – allt som drivs med el/batterier – målarfärg, lösningsmedel med mera. Närmaste återvinningscentral är Bromma där allt miljöfarligt avfall skall lämnas. På återvinnings- centralen kan ni även lämna transportemballage, böcker, gamla möbler, lamparmaturer etc. liksom byggavfall. För information om öppetider med mera besök www.stockholm.se/avc

Renovering

Vid större förändringar måste du upplysa i skrivelse till styrelsen om vad du tänker göra. Förändringar i badrum, kök, ombyggnationer av väggar och förändringar av stamanslutningar (el, vatten, avlopp och ventilation) räknas hit. Oberoende besiktning av renoveringen kan komma att behöva göras.

För alla typer av el förändringar krävs en auktoriserad elektriker och för förändringar i vatten och avlopp krävs en auktoriserad rörmokare. För mer info, se föreningens stadgar.

TV/bredband

Föreningen har avtal med Com Hem avseende bredband och kabel-TV (via antennuttaget). Har ni funderingar angående detta, tas direktkontakt med Com Hem. I månadsavgiften ingår endast basutbud av TV-kanaler (SVT samt TV4). För ytterligare TV-kanaler eller bredband hänvisas till Com Hem.

Parkering

Det finns ingen parkering i fastigheten. Boendeparkering gäller inom vårt bostadsområde. Mera information om detta finns att läsa på Stockholm Stads hemsida. Dessutom finns det ett antal garage i området där det går att hyra garageplats.

Portkod

Portkoden byts ut regelbundet. Alla boende informeras i god tid innan via avisering i brevinkasten.

Föreningsstämma

Bostadsrättsföreningen har årsstämma varje vår. Då kallas alla bostadsrättshavare för att bland annat gå igenom föreningens årsredovisning och verksamhetsberättelse. I bostadsrättsföreningens stadgar finns information om hur kallelse till stämman går till och hur man går tillväga för att lämna en motion.

Styrelsen

Styrelsen väljs årsvis av föreningsstämman. Valberedningen lämnar förslag på styrelsekandidater till stämman. Styrelsen leder föreningens arbete mellan stämmorna och ansvarar för förvaltningen. Det är viktigt att alla medlemmar i fastigheten känner sig delaktiga i driften, skötseln och framtiden för föreningen. Ett bra att göra detta är att engagera sig genom styrelsearbete.

Andrahandsuthyrning

För att hyra ut din lägenhet i andra hand krävs styrelsens godkännande för skäl såsom studier, arbete på annan ort eller långvård. En skrivelse sänds till styrelsen.

Försäkring

Som bostadsrättshavare skall du ha en hemförsäkring med bostadsrättstillägg. För en komplett guide om vem som försäkrar vad i en bostadsrättslägenhet, se länken nedan.